Inre lägenhetsunderhåll
Vi vill att du som bor hos oss ska tycka om att vara hemma. Därför har vi i samarbete med Hyresgästföreningen arbetat fram en ny, förbättrad och intervallstyrd modell för inre lägenhetsunderhåll.
Vi vill att du som bor hos oss ska tycka om att vara hemma. Därför har vi i samarbete med Hyresgästföreningen arbetat fram en ny, förbättrad och intervallstyrd modell för inre lägenhetsunderhåll.
Alla hyresgäster har rätt till nya tapeter/målning i de rum där tapeterna är 13 hela år gamla. Beställning av tapeter/målning får göras en gång per år.
Skulle du vilja tidigarelägga tapetsering eller målning är detta möjligt mot en betalning av kostnaden för kvarstående år. Tapeter och målning som tidigareläggs måste vara minst två år gamla.
Beträffande lägenhetsunderhåll, tillval och tidigareläggning av tapeter/målning gäller totalt en beställning per år.
Om du vill göra arbetet kan du få material, om tapeten är mer än 8 år gammal. Arbetet ska vara utfört på ett korrekt och professionellt sätt.
Ansvaret för övrigt underhåll i lägenheten följer hyreslagen, det vill säga är behovsstyrt. Till exempel målning av fönster och dörrfoder, underhåll/byte av linoleummatta och parkettgolv, renovering av kök och badrum och byte av vitvaror med mera. Familjebostäder besiktigar lägenheten och avgör behovet.
I vissa fall kan vi tyvärr inte erbjuda tapetsering eller målning
Dessutom har vi sett över våra tillval. Läs mer om våra tillval här: Tillval
Bra att veta:
• Hyreshöjningen tas ut från och med månaden efter respektive tillval installerats.
• Tillvalet tillhör lägenheten även efter att debitering för produkten upphör.
• I vissa fall finns tekniska begränsningar för tillval. Familjebostäder avgör när så är fallet.
• Alla hyresgäster har rätt till nya tapeter/målning i de rum där tapeterna är 13 år gamla. Om du vill göra arbetet själv kan du få material, om tapeten är mer än 8 år gammal.