Frågor och svar om IMD
Varför mäter vi hur mycket varmvatten våra hyresgäster gör av med?
Det gör vi att flera anledningar. För det första har regeringen beslutat att alla flerbostadshus ska installera ett system för IMD i samband med ombyggnationer. Dessutom är det mer rättvist eftersom du bara betalar för det vattnet du gör av med. Individuell mätning ger en ökad medvetenhet och ofta en minskad användning av varmvatten med 15-30 procent. Det i sin tur minskar energianvändningen vid uppvärmningen av vattnet vilket är bra för miljön.
När kommer jag få individuell vattenmätning och hur går det till?
Ska ditt hus få IMD kommer du få information om det. Vi kommer i så fall kontakta dig och boka en tid för att installera mätare. Du får sedan tre månader på dig att följa din förbrukning. Efter tre månader får du ett brev om att debiteringen startar.
Vad kostar varmvatten?
Avgiften för varmvatten fastställs en gång per år utifrån underlag från förvaltningen Kretslopp och Vatten och Göteborg Energi. En kubikmeter varmvatten kostar 68,97 kronor i 2020 års pris. 1 kWh el kostar 1,45 kronor i 2020 års pris. 1 kWh fjärrvärme kostar 0,80 kronor i 2020 års pris.
Vad är normalvattenförbrukning för lägenheter?
Inför övergången till individuell mätning har vi tagit fram schablonvärden för hur mycket varmvatten som ingår i hyran, grundat på antalet rum i lägenheten. Dessa värden har satts i överenskommelse med Hyresgästföreningen:
1 RoK – 20 m3/år
2 RoK – 30 m3/år
3 RoK – 38 m3/år
4 RoK – 45 m3/år
5 RoK och uppåt – 48 m3/år
(1 m3 = 1 000 liter vatten)
Om du använder mer än schablonförbrukningen betalar du för den mängd som överstiger schablonvärdet. Använder du mindre betalar du också mindre och hyran sänks med motsvarande belopp.
Flyttar du till ett hus som redan har IMD?
Eftersom varmvattenanvändningen debiteras två månader i efterskott betalar du som nyinflyttad endast enligt schablon de två första månaderna. Den första avräkningen kommer alltså på din tredje hyresavi. För dig som ska flytta ut avslutas aviseringen av varmvatten den dag du flyttar. Du får alltså ingen debitering eller avdrag i efterhand.
Kan jag delbetala en IMD-debitering?
Ja, har du på grund av fel på mätare fått tillbaka pengar som du sedan tvingas betala tillbaka finns möjlighet för delbetalning. Kontakta Kundservice för att få hjälp.
Var kommer mätaren att placeras?
I första hand i lägenhetens badrum. I en del fall kommer även en mätare att placeras under diskbänken i köket eller på gästtoaletten. Det beror på hur rören för varmvattnet är indraget i din fastighet. I undantagsfall placeras mätaren utanför lägenheten.
Hur ska mätaren läsas av?
Det sker genom en kabelanslutning eller trådlös kommunikation där mätaren automatiskt skickar sin mätarställning till ett centralt system.
Hur ofta ska mätaren servas eller bytas?
Det finns batterier i varje mätare med en hållbarhet som är minst tio år och mätaren ska normalt inte servas oftare än så. Mätarens funktion övervakas och vid upptäckta fel kommer mätaren att repareras.
Jag verkar ha något fel på min mätare, var ska jag vända mig?
Misstänker du att det är något fel på mätaren kontaktar du Kundservice. Hyresgästen ska ha koll på sin egen förbrukning, både i hemmet och på HemmaHos.
Så här gör du själv för att felsöka din mätare:
Förutom via HemmaHos kan du själv alltid kolla på mätaren som finns i din lägenhet. Du kan fylla en hink eller kanna med vatten och sedan se till så att mätaren ökat rätt antal liter. Ett annat alternativ är att kontrollera mätaren innan du går och lägger dig och sedan jämföra med vad den säger på morgonen. Har du inte använt något vatten ska mätaren inte ha rört sig.
Ett tips är också att kontrollera så att alla kranar är stängda och att det inte läcker vatten från rör eller blandare.