Logga in till HemmaHos
Glömt lösenord? Registrera dig
Meny
  • Sök ledigt
  • Våra områden
  • Nya bostäder
  • Hyresgästinfo
  • Om företaget
  • Jobba hos oss
  • Kundservice
  • Sidnavigering
  • HemmaHos
  • Sök ledigt
  • Våra områden
  • Nya bostäder
  • Hyresgästinfo
  • Om företaget
  • Jobba hos oss
  • Kundservice
Glömt lösenord? Registrera dig Mer om HemmaHos »
Visa meny

Frågor & Svar kring uppgraderingen av Framtidens bredband

Framtidens Bredband är ett öppet fibernät som erbjuder digitala tjänster inom bredband, tv och telefoni. Det driftsattes 2010 och är ett av Europas största öppna fibernät. Framtidens Bredband ägs och förvaltas av de allmännyttiga bostadsföretagen i Göteborg och Göteborgslokaler. Ett öppet fibernät innebär att tjänsteleverantörer kan leverera tjänster i nätet på lika villkor.

Alla hyresgäster inom Framtidenkoncernen har via Framtidens Bredband tillgång till några av de absolut lägsta priserna på internet- och tv-tjänster.

iTUX, som är en del av Com Hem-koncernen, har sedan 2010 haft uppdraget att leverera tjänster i Framtidens Bredband. Nuvarande avtal med dem löper ut under hösten 2018 och i december 2017 blev det klart att iTUX får ett nytt avtal som gäller till och med oktober 2026.

Det nya avtalet innebär att nätet kommer uppgraderas
– Uppgraderingen sker etappvis genom att utrustningen i nodrummen byts ut.
– Bytet av utrustning i nodrummen pågår under tiden oktober 2018 till juli 2019.
– Nästa steg är att byta ut samtliga mediaboxar i lägenheterna (mediaomvandlare).
– Bytet av mediaboxar sker från och med hösten 2019 och under några år framåt.

Vad innebär detta för hyresgästerna?
– Efter att utrustningen i det nodrum som lägenheten är ansluten till har bytts ut har hyresgästen möjlighet att beställa bredbandstjänster upp till 1000 Mbit/sek.
– Uppgraderingen i nodrummet innebär ett kortare avbrott i tjänsterna på 1-8 timmar men utförs enbart vardagar under dagtid. Driftinformation kommer att finnas tillgänglig på portalen (framtidensbredband.se).
– Samtliga mediaboxar (mediaomvandlare) i lägenheterna kommer bytas ut vilket betyder att installatören behöver tillträde till lägenheten. Bytet innebär att den gamla tas bort och en ny sätts in. Normalt krävs ingen borrning eller ny kabeldragning.
– Den tidigare subventionen av tv-paket upphör och istället kan hyresgästen beställa ett bas-tv-utbud direkt från iTUX.

Varför ska ni in och byta alla mediaomvandlare igen? Det känns som om ni nyss var här.
Det har gått mellan fem och åtta år sedan vi installerade de gamla mediaomvandlarna i alla lägenheter. Den tekniska utvecklingen går i rasande takt och under de kommande åren är det nödvändigt att byta ut alla mediaomvandlare.

Kommer den här uppgraderingen att påverka de abonnemang som jag har idag?
Det nya avtalet med iTUX kan innebära att vissa abonnemang förändras. Om det blir någon förändring för dig kommer du få information om det från din tjänsteleverantör. Du behöver inte göra något själv.

Vilka är iTUX?
Framtidenkoncernen äger själva fibernätet, men det är iTUX som ”driftar” fibernätet och ser till att det finns tjänster där. De skriver avtal med de tjänsteleverantörer som vill vara med och kommer nu också vara de som tillhandahåller en kostnadsfri bas-tv-tjänst.

Vad menas med tjänsteleverantör?
När vi pratar om ”din tjänsteleverantör” så menar vi den som du beställt bredband, tv eller andra tjänster i nätet av.

Vad händer med min subventionerade tv-tjänst?
Vår subvention kommer att tas bort. Du kommer ändå fortsättningsvis ha möjlighet att välja ett kostnadsfritt basutbud av tv-kanaler. Subventionen tas bort månaden efter att ditt hus har migrerats. Läs mer under fråga 9. Vill du behålla de kanaler du har idag så läs vidare under fråga 7.

Vilka tv-kanaler ingår i det kostnadsfria bas-tv-utbud som iTUX erbjuder?
SVT1, SVT2, SVT Kunskapskanalen, SVT Barnkanalen, SVT24, TV4, TV6, TV8, Kanal 11 och TV12 ingår i bas-tv-tjänsten.

Jag vill behålla exakt de tv-kanaler jag har nu i det paket som idag subventioneras av mitt bostadsbolag.
Vill du behålla exakt den tv-lösning du får subventionerad idag kommer du få erbjudande från Com Hem/IP Sweden att behålla det, men istället börja betala månadskostnaden själv. Vill du istället ha en bas-tv-tjänst helt kostnadsfritt kan du läsa mer om det under fråga 8.

Jag vill ha den nya kostnadsfria bas-tv-tjänsten. Hur gör jag?
Du beställer bas-tv-tjänsten på portalen www.framtidensbredband.se. Har du subvention sen tidigare och har Com Hem som tjänsteleverantör kan du behålla samma tv-box. iTUX kan programmera om den direkt och du kommer bara behöva starta om den för att allt ska fungera igen. Har du IP Sweden kommer du få en ny tv-box skickad till dig.

När kan jag beställa den nya kostnadsfria bas-tv-tjänsten?
Månaden efter att din lägenhet är uppgraderad kan du beställa bas-tv-tjänsten. Uppgraderingen sker etappvis mellan oktober 2018 – juli 2019. Vill du veta redan nu när det blir kan du läsa mer om det på framtidensbredband.se Om du inte har tillgång till dator kommer du få mer information i brevlådan eller i trapphuset.

Bytet av mediaomvandlare i lägenheterna kommer ta flera år. Jag vill ha tillgång till högre hastigheter redan nu.
Så fort ditt hus har uppgraderats till det nya nätet (någon gång mellan oktober 2018 – juli 2019) kan du beställa tjänster med högre hastigheter. Du beställer den bredbandstjänst du vill ha på framtidensbredband.se. När du beställer snabbare bredbandstjänster prioriteras din lägenhet och du blir kontaktad av en installatör som kostnadsfritt byter ut din mediaomvandlare.

Jag har hört att bredbandshastigheter på 1Mbit/sek, 5 Mbit/sek och 25 Mbit/sek kommer tas bort. Jag har en sådan tjänst – vad händer med mig?
Du kommer att kontaktas av din tjänsteleverantör för att uppgradera din tjänst. Det kan innebära en viss prisförändring.

Var hittar jag mer information om Framtidens Bredband?
Då kan du gå in på framtidensbredband.se. Där hittar du allt om uppgraderingen/migreringen till det nya nätet, bas-tv-tjänsten, vilka andra tjänster du kan beställa, vart du vänder dig med frågor och så vidare.

Vart kan jag vända mig med frågor?
Har du frågor kring Framtidens Bredband i största allmänhet, vad det är för något och vilka tjänster du kan beställa kan du läsa mer på framtidensbredband.se

Har du frågor kring bas-tv-tjänsten eller migreringen över till nya nätet kan du kontakta iTUX direkt på tel: 0771 – 40 70 77

FAQ Framtidens bredband
  • Kundservice
  • Press
  • Cookies
  • Personuppgifter