Alla nyheter 25 November 2025

Tack för ditt engagemang!

Ett stort och varmt tack till alla som tog sig tid att svara på årets hyresgästenkät. Alla synpunkter är alltid väldigt värdefulla för oss. De hjälper oss att bli ännu bättre. Även i år hade vi en hög svarsfrekvens på 62,6 procent. Det visar på ett starkt engagemang från dig som hyresgäst och ger oss ett stabilt och tillförlitligt underlag att arbeta vidare med.

Vi fortsätter att gå framåt inom både serviceindex och produktindex. Kundnöjdheten, vårt serviceindex, ökar för åttonde året i rad, vilket vi är otroligt glada och stolta över.

Det är också särskilt roligt att se att betygen kring sophantering förbättrats. Här har vi gjort flera satsningar och det är glädjande att våra hyresgäster märker av dem och upplever dem som positiva.

Vi ökar dessutom i alla våra profilfrågor. De frågor som handlar om hur våra hyresgäster trivs med oss som hyresvärd och förvaltare, om man kan rekommendera oss och om vårt bemötande.

En av våra tydligaste styrkor är den starka närvaro som personalen har i områdena. Hyresgästerna känner väl igen våra medarbetare, och här tillhör vi de bästa i landet. Den personliga närvaron bidrar till ökad trygghet och uppskattas högt av de som bor hos oss.

Vi ser också förbättrade resultat inom trivsel i området och i kvarteret, vilket är ännu ett kvitto på att vardagen i våra bostadsområden utvecklas i rätt riktning.

Större fokus på miljö och boinflytande
Inom miljö har vi från och med i år satt höga mål gällande vad vi vill uppnå i kundnöjdhet kopplat till miljö för att visa att tar vårt miljö- och klimatarbete på allvar och för att vi vet att du som hyresgäst tycker att det är viktigt att bo hos en miljömedveten hyresvärd.

Årets enkät visar att många hyresgäster upplever att vi ger goda förutsättningar för att bo och agera miljövänligt, och att vi fortsätter att ta steg framåt inom flera av miljöfrågorna.

Även betygen kring boinflytande ligger på en positiv nivå. Upplevelsen är att vår personal är lyhörd, engagerad och mån om att fånga upp önskemål, vilket bidrar till en bra dialog och ett gott samarbete i frågor som rör boendet.

Vad händer nu?
Vi arbetar nu intensivt med att fördjupa oss i det värdefulla material som kommit in. Inom kort kommer vi att återkoppla resultaten område för område längre fram och analysera svaren i detalj för att se hur vi kan bli ännu bättre.

Återigen – stort tack för ditt engagemang och för att du tar dig tid att hjälpa oss utveckla ditt boende!

Lite kort fakta hyresgästenkäten:
I parentes resultaten från 2024.

Serviceindex 81,9% (+1,0%)  
Inom serviceindex ställs frågor om frågor om; Ta kunden på allvar, Trygghet, Rent och snyggt samt Hjälp när det behövs.
Vi höjer oss inom samtliga index.

Produktindex 76,9% (+0,5%)
Inom produktindex ställs frågor om; Lägenheten, Allmänna utrymmen samt Utemiljön.
Vi höjer oss inom samtliga index.

Profil 81,1% (+2,0%)
Profilfrågor handlar om hur hyresgästerna upplever och trivs med Familjebostäder som värd/förvaltare
Inom profilfrågorna går vi framåt i samtliga frågor från 2024.

Attraktivitet 87,6% (+1,0%)
Attraktivitetsfrågorna handlar om hur attraktivt hyresgästerna upplever sitt kvarter/bostadsområde och hur väl man trivs.
Inom attraktivitetsfrågorna går vi framåt i samtliga frågor från 2024.

Svarsfrekvens 62,6% (64,1%)