Frågor & Svar

Information rörande coronaviruset

Skapad: 16 maj, 2020

Vi förstår om våra hyresgäster har många frågor gällande coronaviruset. Vi vidtar olika försiktighetsåtgärder och följer fortlöpande utvecklingen och rekommendationer från myndigheter. Det är viktigt att vi alla bidrar till att minska risken för spridning. Nedan har vi samlat viktig information som uppdateras kontinuerligt samt exempel på frågor och svar som kan dyka upp framöver. 

Hur kan jag veta att de som kommer hem till min lägenhet i något ärende är frisk och inte smittar mig?

Våra medarbetare ska vara friska när de är på jobbet. Om de är sjuka stannar de hemma. Om du känner dig orolig kan du alltid boka om ett inplanerat besök. Läs mer om aktuella restriktioner vid hembesök.

Jag tillhör en riskgrupp och har förstått att man i pågående projekt i min fastighet behöver få tillträde. Jag vill inte att någon kommer hem till mig nu. Hur ska jag göra?

I våra större projekt har vi egen personal som finns till hands för en mängd olika frågor. Kontakta oss gärna för att diskutera situationen och hitta en lösning.

Om jag som hyresgäst känner mig lite sjuk inför ett hembesök, vad ska jag göra?

Kontakta Familjebostäder så snart du kan och boka om din tid.

Jag har förstått att en person i mitt hus är sjuk i Covid-19. Städar ni extra i gemensamma utrymmen som trapphus och tvättstugor?

Coronaviruset smittar vid närkontakt via droppsmitta i samband med hosta eller nysning, som når högst 2 meter ut från den sjuke. Smittan är inte luftburen som till exempel mässling. Det finns alltså inte virus kvar i luften när en person varit i en trappuppgång eller i ett rum. Det sprids inte heller med ventilation. Om viruset finns på golv eller dylikt spelar ingen roll. Viruset svävar inte kvar i luften som till exempel vid mässling. Svaret på frågan är att vi inte städar extra i gemensamma utrymmen.

Inför planerade hembesök till dig som hyresgäst kommer våra medarbetare vara noga med att avboka mötet om personen inte är frisk. Vi vill gärna se att du som hyresgäst tänker på samma sätt. På detta sätt är vi lite extra omtänksamma om varandra. Vår kundservice hjälper gärna till med att hitta en ny tid som passar båda parter. Ring 031-731 67 00 eller gå in på HemmaHos.

Vi har under denna period ändrat rutinerna vid visning av lägenhet. Du kan läsa mer om dessa här: Nya rutiner vid visning

Vi har också sett över våra rutiner för hyresbetalning som du kan läsa mer om här: Betalning av hyra i en tid med covid-19

Från och med 1 juni inför vi tillfälligt ändrade rutiner för vår ärendehantering, läs mer om det här.

Viktiga råd i virustider    

  • Tvätta dina händer noga och ofta! Gärna ca 30 sekunder
  • Nys och hosta i ditt armveck, inte rakt ut eller i handen
  • Håll avstånd till dina grannar och medmänniskor
  • Stanna hemma om du har förkylningssymptom
  • Begränsa sociala kontakter där smittan kan spridas
  • Håll avstånd till andra människor
  • Undvik besök på stadens äldreboenden
  • Håll dig uppdateras med nya råd och anvisningar från Folkhälsomyndigheten och Västra Götalandsregionen: www.1177.se

Här hittar man även samlad information från kommunen som uppdateras regelbundet: Information från Göteborgs Stad

Information in other languages

Det finns även en telefonlinje på olika språk på Västra Götalandsregionens hemsida. Hit kan man ringa för rådgivning om covid-19.

 

 

 

 

Tillbaka till årsarkivet