Frågor & Svar

Billigt, miljövänligt och spar tid

Skapad: 18 juli, 2017

170419 Värdsnyheter Peter Widell med cykelkärra

Bättre hälsa, mindre avgaser och buller, bra för plånboken och inte minst så mycket trevligare stadsmiljö. Cykeln verkar vara lösningen på många problem.

Peter Widell väljer cykeln framför bilen då det är billigt, miljövänligt och spar tid.

Varför cyklar du?
– Jag vill leva billigt och miljövänligt, och så vill jag spara tid. Det går ju snabbare att cykla än att åka kollektivt, plus att jag slipper stå och frysa vid någon hållplats. Dessutom vill jag bidra till att det syns fler ansikten än plåtbaljor i gaturummet. Färre bilar ger plats för fler människor och växter. Men du jobbar ju med ganska skrymmande prylar.

Funkar det att ta dem på cykeln?
– Jag kan frakta ljudutrustning till olika spelningar i lastcykeln och på kärran. Jag åker till och med och köper byggmaterial med cykel – jag håller på att renovera en kolonistuga. Det största jag transporterat är ett hönshus.

Du bygger cyklar också, berätta!
– Jag är engagerad i Hyresgästföreningen och är med och försöker komma på enkla sätt att bygga nya cyklar av kasserade cykeldelar så vi kan få i gång ett bra återbruk. Jag har bland annat varit med och byggt en cykel med solcellstak som vi åker runt och visar upp med en kärra med bashögtalare på.

Är det alltid problemfritt att cykla?
– Nej, inte alls. Budbilar och taxi parkerar ofta i cykelbanorna och det är ofta bristfälligt avspärrat vid byggarbetsplatser. Det kan bli riktigt farligt och cyklister behandlas ofta respektlöst tycker jag. Det verkar inte som att andra trafikanter eller de som är ansvariga för infrastrukturen ser cyklar som ett seriöst trafikslag.

Vad tycker du att man ska göra åt det?
– Jag säger till även om det är tråkigt att behöva göra det, men annars lär de sig aldrig. Och så borde hantverkare och entreprenörer få information om var de får parkera och inte.

Text: Sofia Eriksson Foto: Sofia Sabel

Texten publicerades ursprungligen i vår kundtidning Värdsnyheter print #2 2017. Senaste numret hittar du här.

Tillbaka till årsarkivet