Frågor & Svar

Berörs du av vår geografiska samordning?

Skapad: 8 mars, 2016

Den 1 april byter ett antal fastigheter inom Bostadsbolaget, Familjebostäder och Poseidon ägare. Alla bostadsbolagen ingår i Framtidenkoncernen, som är en del av Göteborgs Stad. Den geografiska samordningen ska skapa mer sammanhållna förvaltningsområden och ge bolagen förutsättningar för en effektivare förvaltning.

Mycket är samma hos bostadsbolagen och vi tror att du som får ny fastighetsvärd kommer att känna dig hemma mycket snart. För berörda hyresgäster innebär bytet framförallt nya personalkontakter och att hyresavin fortsättningsvis kommer från ett annat bolag. Vi gör allt vi kan för att processen ska gå så smidigt som möjligt.

Trots många likheter finns såklart vissa skillnader mellan bolagen men vi är övertygade om att våra systerbolag kommer att ta väl hand om sina nya hyresgäster. Och givetvis välkomnar vi våra nya hyresgäster till oss! Vi ska göra vårt bästa för att nya som gamla hyresgäster ska trivas och ha det bra. Här svarar vi på några frågor som vi tror kan dyka upp:

Berörs min fastighet av ägarbytet?
Avsikten är att dessa adresser hos Familjebostäder får ny ägare den 1 april 2016:

Donsögatan 1 | Ny ägare: Poseidon
Eketrägatan 22-24 | Ny ägare: Poseidon
Fyrväpplingsgatan 1-3 | Ny ägare: Poseidon
Inägogatan 27, 29-33 | Ny ägare: Poseidon
Karl Johansgatan 160, 162 | Ny ägare: Poseidon
Lådspikaregatan 26-32 | Ny ägare: Bostadsbolaget
Lådämnesgatan 18-32 | Ny ägare: Bostadsbolaget
Orustgatan 12 | Ny ägare: Poseidon
Rosendalsgatan 12 | Ny ägare: Bostadsbolaget
Stabbegatan 2, 4-8, 109-111 | Ny ägare: Bostadsbolaget
Styrfarten 10-14 | Ny ägare: Bostadsbolaget
Styrgången 6-10 | Ny ägare: Bostadsbolaget
Tideräkningsgatan 6-34 | Ny ägare: Bostadsbolaget
Öckerögatan 2-6 | Ny ägare: Poseidon

På angivna adresser finns lägenheter, lokaler, p-platser eller en blandning av objekt.
Här kan du se alla fastigheter i koncernen som byter ägare den 1 april: (LÄNK TILL PDF)

Vad innebär ägarbytet för mig som hyresgäst?
Som hyresgäst kan du lugnt bo kvar i din lägenhet. Det enda du behöver tänka på är att betala in hyran till rätt mottagare. Om du är registrerad som användare på nuvarande hyresvärds webbplats gör du om din registrering hos det nya bolaget. Kontaktuppgifter till det nya bolaget hittar du på webben och i ditt trapphus från den 1 april.

Här är länkar till de andra bostadsbolagens hemsidor:
www.bostadsbolaget.se
www.poseidon.goteborg.se

Har vi kvar samma personal i området?
Nej, i samband med bytet kommer det nya bolagets personal att ta hand om dig och bostadsområdet. Kontaktuppgifter hittar du på nya bolagets webbplats och i trapphuset.

Kan jag välja att bo kvar hos min nuvarande hyresvärd?
Till och med den 31 mars 2016 kan du anmäla intresse för omflyttning till andra lägenheter hos din nuvarande hyresvärd via Omflyttningsplatsen. Från och med 1 april gäller nya hyresvärdens omflyttningsplats om du vill byta lägenhet.

Ändras min hyra i samband med detta?
Nej, bytet av hyresvärd påverkar inte hyran.

Hur betalar jag hyran till det nya bolaget?
Hyresavin som delas ut i mars och avser aprilhyran kommer från det nya bolaget och måste betalas manuellt. Hyran är densamma, men tänk på att betala in till rätt bankgironummer. Du hittar uppgifterna på hyresavin. Om du vill ha autogiro eller e-faktura måste du anmäla det på nytt – läs mer under frågorna nedan.

Jag betalar hyran via autogiro. Kan jag fortsätta med det?
Ja, men du måste ansöka på nytt till den nya hyresvärden eller direkt via din bank. Tänk på att du måste betala hyresavin till din nya hyresvärd manuellt fram till dess att du fått information om att autogirot har kommit igång.
Här finns blanketten för autogiroansökan: (LÄNK TILL PDF)

Ska jag avsluta mitt autogiro hos min nuvarande hyresvärd?
Från och med 1 mars kan du avanmäla ditt nuvarande autogiro via din bank. Om du inte avslutar autogirot ligger det kvar vilande hos din bank – du riskerar inte att betala dubbla hyror.

Jag har e-faktura, behöver jag göra något?
Ja, du som har e-faktura måste begära detta på nytt direkt via din bank. Alla tre bolag erbjuder e-faktura. Du kan anmäla dig för e-faktura så snart du fått den första hyresavin från din nya hyresvärd. E-faktura börjar gälla månaden därpå. Den första hyran måste du alltså betala manuellt.

Kan jag logga in på hemsidan hos det nya bolaget?
Ja, från och med den 1 april kan du registrera dig som användare på det nya bolagets webbplats. De tre webbplatserna har liknande funktioner där du som inloggad bland annat kan göra en felanmälan, se din hyresavi och anmäla intresse för omflyttning. För att registrera dig första gången behöver du ditt personnummer och ditt objektsnummer (8 siffror). Du hittar ditt nya objektsnummer på hyresavin som gäller aprilhyran.

Vilket är mitt objektsnummer och lägenhetsnummer?
Objektsnumret har åtta siffror. Ditt nya objektsnummer hittar du på hyresavin från din nya hyresvärd för april månad. Du behöver ditt objektsnummer exempelvis när du ska registrera dig på nya webbplatsen.
Din lägenhet har dessutom ett lägenhetsnummer från Lantmäteriet, som innehåller fyra siffror. Lantmäteriets lägenhetsnummer är detsamma även efter ägarbytet.

Ska jag skriva nytt hyreskontrakt?
Nej, du behåller ditt nuvarande hyreskontrakt.

Vad händer med min boendetid?
Boendetid är den tid du har bott i din nuvarande lägenhet och fungerar som kötid om du vill byta till en annan lägenhet hos din hyresvärd. Din boendetid följer med dig till den nya hyresvärden.

Vilken omflyttningsplats får jag använda?
Från den 1 april 2016 använder du den nya hyresvärdens omflyttningsplats. De har fler fastigheter i ditt område, så utbudet blir större.

Vad händer med pågående ärenden hos min nuvarande hyresvärd?
Alla pågående ärenden (felanmälan, beställda tillval etcetera) följer med till det nya bolaget. Från den 1 april är det den nya hyresvärdens regler som gäller för exempelvis kommande underhåll och tillval.

Hur funkar det med tillval?
Om du har gjort en tillvalsbeställning hos din nuvarande hyresvärd kommer du få den levererad enligt avtal. Till och med 31 mars 2016 beställer du tillval som vanligt hos din hyresvärd, efter det gäller den nya hyresvärdens utbud och rutiner för tillval.

Vad händer med min parkeringsplats?
Du som hyr en parkeringsplats får givetvis behålla den. Inga hyreskontrakt skrivs om utan du behåller ditt nuvarande kontrakt och får hyresavi från den hyresvärd som äger parkeringen.

Vad händer med mitt lokalkontrakt?
Hyr du lokal i en fastighet som byter ägare får du ny fastighetsägare den 1 april 2016. Du behåller givetvis lokalen och behöver inte skriva om ditt hyresavtal. Du som hyr en lokal via Göteborgslokaler fortsätter att göra så, den enda förändringen blir en ny fastighetsägare. Du behöver inte skriva om ditt hyresavtal.

Jag har hyrt ut min lägenhet i andra hand. Vad behöver jag tänka på?
Du behöver inte göra någon ny ansökan för andrahandsuthyrning – din tidigare ansökan följer med till nya bolaget.

Varför byter ni fastigheter med varandra?
Ägarbytet ger mer sammanhållna förvaltningsområden. Fördelarna med att ta hand om många fastigheter på ett ställe är att vi då på ett bättre sätt kan använda vår tid, vår personal och andra resurser. Dessutom ger det dig som hyresgäst större möjligheter att byta lägenhet inom det egna bostadsområdet via Omflyttningsplatsen. Ägarbytet berör ett 60-tal fastigheter med cirka 3 000 lägenheter. Alla tre bolag får och lämnar ungefär lika många lägenheter.

Texten uppdaterades senast 2016-03-07

Tillbaka till årsarkivet