Kustgatan – Ett smart, digitalt och hållbart boende

På Kustgatan testar vi olika digitala tjänster

Huset på Kustgatan är en av våra främsta satsningar på innovation inom hållbar förvaltning och minskad klimatpåverkan med hjälp av digitala lösningar, smart kommunikation och nya tjänster till våra hyresgäster.

Enklare och tryggare vardag
Målet med digitaliseringsarbetet på Kustgatan är att testa nya digitala tjänster och leverantörer med förhoppning att nå de identifierade effektmålen som är baserade på områdets och hyresgästernas behov.

• Öka hyresgästernas upplevda trygghet
• Förenkla hyresgästernas boendevardag
• Minska hyresgästernas klimatpåverkan
• Tydliggöra digitaliseringens potentiella värde och nytta för Familjebostäder
• Öka effektiviteten i förvaltningen

Genom att använda Kustgatan som en testarena ska detta ge lärdomar och erfarenheter för att skapa en tydligare riktning inom digitalisering.

Det här testar vi på Kustgatan

För att uppnå ett digitalt, hållbart och smart hus undersöker vi nya digitala lösningar, tjänster och leverantörer:

  • Digitala lås och passersystem, in till byggnaden och till respektive lägenhet.
  • Digital anslagstavla i trapphuset som visar bl a hyresgästinformation, kontaktuppgifter, avgångar i lokaltrafiken och nyhetsflöde.
  • Leveransboxar för paket, obundna till specifika transportföretag.
  • Kyl- och frysboxar för leverans av matvaror.
  • Digitalt bokningssystem och tavla för bokning av bl a tvättstuga och cykelpool.
  • AI-baserad plattform med mikrofoner för ljudövervakning och larm vid exempelvis glaskross, explosioner eller klotter.
  • Värmeåtervinning av spillvatten med MM-växlare.
  • Teknik för minskad vattenanvändning och reducering av mikroplaster i tvättstugan.
  • Digital tvilling över fastigheten med förvaltnings- verktyg, digitala ritningar och datasamordning.
  • Ljusreaktion vid längre uppehåll i miljörummet.

FAQ digitalisering Kustgatan

Felanmäl detta till oss så snabbt du kan så avaktiverar vi den tappade taggen. Detta är en av fördelarna med digitala lås – en tappad nyckel går inte att avaktivera, men skulle en avaktiverad tagg hamna i orätta händer går den ändå inte att använda. Behöver du en ny tagg så ordnar vi det.

Digitala lås ökar säkerheten i vår fastighet. Vi kan på ett mycket bättre sätt säkerställa att obehöriga inte får åtkomst till byggnaden. Därmed blir tryggheten också bättre för dig som hyresgäst. Hantering av taggar och åtkomst är också mycket enklare än med vanliga nycklar, vilket underlättar vårt administrativa arbete. Här hittar du en kort instruktionsfilm över hur de digitala passersystemen fungerar.

Låssystemet är utrustat med backup-batterier. Skulle det bli strömavbrott fungerar låsen precis som vanligt.

Nej, det sker ingen avlyssning. Mikrofonenheterna drivs av en artificiell intelligens som är tränad att känna igen specifika ljud som uppstår vid skadegörelse (till exempel krossade fönsterrutor). Systemet uppfattar därför bara sådana ljud. Inga ljud spelas in eller sparas.

Skåpen tillhandahålls av leverantören Boxxy. När du handlar i Coops e-handel på webben kan du välja Boxxy som leveranssätt. Maten kommer då att levereras till våra skåp här i huset. Inom kort kommer fler matvarukedjor att anslutas till tjänsten.

Vi vill jättegärna ha dina synpunkter! Vad ni hyresgäster tycker och tänker om de olika lösningar som vi utvärderar är jätteviktigt för att vi ska kunna förstå vad som fungerar bra och inte, samt vad ni som hyresgäster tycker är värdefullt. Lämna gärna dina synpunkter via HemmaHos eller i Boendeappen Avy.