Hyra
Du betalar din hyra månadsvis och i förskott. Varje månad får du en hyresavi där det framgår vilken summa du ska betala och när hyran senast ska vara betald.
Du betalar din hyra månadsvis och i förskott. Varje månad får du en hyresavi där det framgår vilken summa du ska betala och när hyran senast ska vara betald.
Om du av någon anledning inte får någon hyresavi måste du betala din hyra i tid ändå. Du kan då logga in på HemmaHos där du hittar din avi med inbetalningsuppgifter eller ringa till kundservice för att få betalningsuppgifter.
Vill du betala hyran med autogiro skickar du in blanketten Autogiroanmälan – medgivande. Andrahandshyresgäster kan inte ansöka om autogiro.
Vill du hellre ha din hyresavi som e-faktura anmäler du det via din internetbank.
Om du skulle bli sen med betalningen får du ett inkassokrav.
För att undvika betalningsanmärkningar, dröjsmålsränta eller inkassokostnader är det viktigt att hyran betalas i tid. Upprepade försenade betalningar kan leda till uppsägning av hyreskontraktet.
Om du av någon anledning inte kan betala din hyra i tid är det viktigt att du hör av dig till oss.
Kvalitetshyra – för en mer rättvis hyressättning
För att få en mer rättvis hyressättning använder Familjebostäder konceptet Kvalitetshyror Göteborg. Den innebär att våra hyresgäster får en hyra som speglar den kvalitet man har i sitt boende. Läs mer i frågor och svar som du nedanför.
Har du frågor och svar gällande den nya hyran för 2023 hittar du mer information här: Nya hyror för 2023