IMD

Individuell mätning och debitering innebär att du som hyresgäst kan påverka dina kostnader för varmvatten eftersom du bara betalar för det du förbrukar. I din lägenhet finns det en mätare som mäter hur mycket varmvatten du använder. På hyresavin ser hur mycket användningen påverkar din hyra – uppåt eller nedåt styr du själv genom din användning!

Varför IMD?

Miljö

Individuell mätning ger en ökad medvetenhet kring vattenanvändningen och leder ofta en minskad åtgång av varmvatten med 15-20 procent totalt sett. Det i sin tur minskar energianvändningen vid uppvärmningen av vattnet.

Inflytande

Du betalar bara för det du använder. Slösar du är det du som drabbas och sparar du är det du som tjänar på det.

Kostnad

Individuell mätning leder till minskad användning i stort och tillsammans sparar vi på klimatet och pengarna.

Vad kostar varmvatten?

Avgiften för varmvatten fastställs en gång per år utifrån underlag från Göteborgs Vatten och Göteborg Energi. Här visas standardvärden för hur mycket varmvatten som ingår i hyran, grundat på antalet rum i lägenheten. Dessa värden har satts i överenskommelse med Hyresgästföreningen:

1 RoK – 20 m3/år
2 RoK – 30 m3/år
3 RoK – 38 m3/år
4 RoK – 45 m3/år
5 RoK och uppåt – 48 m3/år
(1 m3 = 1 000 liter vatten)
Om du använder mer än standardförbrukningen betalar du för den mängd som överstiger standardvärdet. Använder du mindre betalar du förstås också mindre och hyran sänks med motsvarande belopp.

En kubikmeter varmvatten kostar 89,05 kronor i 2024 års pris, vilket innebär ca 150kr/månad för en etta med normalförbrukning. 1 kWh el kostar 1,94 kronor i 2024 års pris, vilket innebär ca 250kr för en etta med normalförbrukning.

Nyinflyttad eller på väg att flytta?

Eftersom varmvattenanvändningen debiteras två månader i efterskott betalar du som nyinflyttad endast enligt standardvärdet de två första månaderna. Den första avräkningen kommer alltså på din tredje hyresavi. För dig som ska flytta ut avslutas aviseringen av varmvatten den dag du flyttar. Du får alltså ingen debitering eller avdrag i efterhand. Du behöver inte göra något för att debiteringen ska komma igång utan allt sker automatiskt.

Logga in på HemmaHos för att löpande se din användning. Här kommer du också att få bra tips för hur du kan göra för att spara vatten samt annan bra information om ditt boende.

Mer om individuell vattenmätning

Vattenspartips
Duscha snabbt och effektivt. Genom att duscha 4 minuter istället för 9 minuter sparar du 9 000 liter vatten per år. Det motsvarar nästan 50 badkar.

Stäng av vattnet när du tvålar in dig och tvättar håret. Det gynnar både miljö och plånbok.

Låt inte kranen rinna under tandborstning eller rakning. Det kräver ingen ansträngning att göra annorlunda – men det ger stora resultat.

Använd diskpropp eller balja vid handdisk. En rinnande vattenkran innebär mellan 4-9 liter vatten per minut.

Skrapa eller torka av matrester från tallrikarna innan du ställer ner dem i diskmaskinen. Du behöver inte skölja.

Kör bara fulla disk- och tvättmaskiner.

Frågor och svar

Det gör vi att flera anledningar. För det första har regeringen beslutat att alla flerbostadshus ska installera ett system för IMD i samband med ombyggnationer. Dessutom är det mer rättvist eftersom du bara betalar för det vattnet du gör av med. Individuell mätning ger en ökad medvetenhet och ofta en minskad användning av varmvatten med 15-30 procent. Det i sin tur minskar energianvändningen vid uppvärmningen av vattnet vilket är bra för miljön.

Ska ditt hus få IMD kommer du få information om det. Vi kommer kontakta dig och boka en tid för att installera mätare.

2024 kostar en kubikmeter varmvatten 89,05 kronor, vilket för en etta med normalförbrukning (20 kubikmeter/år) innebär en kostnad på ca 150 kronor/månad. En kilowattimme el kostar 1,94 kronor, vilket för en etta med normalförbrukning (1500 kWh/år) innebär en kostnad på ca 250 kr/månad. Avgiften för varmvatten och el fastställs en gång per år utifrån underlag från förvaltningen Kretslopp och Vatten och Göteborg Energi.

Inför övergången till individuell mätning har vi tagit fram schablonvärden för hur mycket varmvatten som ingår i hyran, grundat på antalet rum i lägenheten. Dessa värden har satts i överenskommelse med Hyresgästföreningen. Om du använder mer än schablonförbrukningen betalar du för den mängd som överstiger schablonvärdet. Använder du mindre betalar du också mindre och hyran sänks med motsvarande belopp.

Eftersom varmvattenanvändningen debiteras två månader i efterskott betalar du som nyinflyttad endast enligt schablon de två första månaderna. Den första avräkningen kommer alltså på din tredje hyresavi. För dig som ska flytta ut avslutas aviseringen av varmvatten den dag du flyttar. Du får alltså ingen debitering eller avdrag i efterhand.

Ja, har du på grund av fel på mätare fått tillbaka pengar som du sedan tvingas betala tillbaka finns möjlighet för delbetalning. Kontakta Kundservice för att få hjälp.

I första hand i lägenhetens badrum. I en del fall kommer även en mätare att placeras under diskbänken i köket eller på gästtoaletten. Det beror på hur rören för varmvattnet är indraget i din fastighet. I undantagsfall placeras mätaren utanför lägenheten.

Det sker genom en kabelanslutning eller trådlös kommunikation där mätaren automatiskt skickar sin mätarställning till ett centralt system.

Det finns batterier i varje mätare med en hållbarhet som är minst tio år och mätaren ska normalt inte servas oftare än så. Mätarens funktion övervakas och vid upptäckta fel kommer mätaren att repareras

Misstänker du att det är något fel på mätaren kontaktar du Kundservice. Hyresgästen ska ha koll på sin egen förbrukning, både i hemmet och på HemmaHos.

Du kan kontrollera att din mätare fungerar på två sätt:

1. Hitta din mätare och notera vad den står på. Vrid kranen till så varmt vatten som går. Fyll en hink/kanna som rymmer t.ex. 5 liter med varmt vatten och se att mätarens ställning motsvarar tidigare noterade värdet + 5 liter.

2. Notera värdet på mätaren när du ska gå och lägga dig och har spolat i kranen för sista gången för kvällen/natten. Jämför sedan med vad mätaren visar på morgonen. Värdet ska inte ha ändrats.

Ett tips är också att kontrollera så att alla kranar är stängda och att det inte läcker vatten från rör eller blandare.