Din hyra
Du betalar din hyra månadsvis och i förskott. Varje månad får du en hyresavi där det framgår vilken summa du ska betala och när hyran senast ska vara betald.
Om du av någon anledning inte får någon hyresavi måste du betala din hyra i tid ändå. Du kan då logga in på HemmaHos där du hittar din avi med inbetalningsuppgifter eller ringa till kundservice på 031-731 67 00 för att få betalningsuppgifter.
Hyresavin på HemmaHos
När du loggar in på HemmaHos kan du se dina senaste hyresavier. Du kan plocka upp din hyresavi för att t.ex. hitta det OCR-nummer som du behöver om du betalar via din internetbank. Du kan också se historik och om en faktura är registrerad som betald eller inte.
Betala enklare med autogiro
Autogiro är ett bekvämt och enkelt sätt att betala hyran på och du behöver inte vara orolig att den inte blir betald i rätt tid. Det enda du behöver se till är att det finns pengar på ditt bankkonto senast dagen före sista betalningsdag. Pengarna förs sedan automatiskt över från ditt bankkonto samma dag som hyran förfaller till betalning. Sista betalningsdag framgår av din hyresavi.
För att betala hyran med autogiro skickar du in blanketten ”Autogiroanmälan – medgivande”. Andrahandshyresgäst kan inte ansöka om autogiro.
Ladda ner blanketten här (pdf)
Betala med e-faktura
Du som betalar hyran till bankgiro 420-6561 kan välja att få en elektronisk faktura, en e-faktura, direkt till din internetbank. Att betala med vår e-faktura förenklar din betalningshantering. Du slipper skriva in det långa OCR-numret som behövs för att identifiera fakturan. Alla uppgifter är redan ifyllda, och du riskerar inte att skriva fel.
Din e-faktura kommer samtidigt som du skulle ha fått din pappersavi i brevlådan och din hyresavi syns då också på HemmaHos. Du får ett meddelande när du har en faktura att betala. Du kan då välja att godkänna betalningen direkt eller titta på fakturaspecifikationen innan du godkänner fakturan.
Anmäl att du vill ha e-faktura
Anmäl att du vill ha e-faktura hos din internetbank. För att vi ska kunna identifiera dig som kund behövs en del uppgifter. Ha därför en hyresavi till hands när du gör din anmälan så att du kan ange ditt avtalsnummer. Du behöver även lämna en e-postadress som vi kan använda för att kontakta dig. Du får en bekräftelse på anmälan via e-post inom 10 dagar. När du har fått bekräftelsen kan du börja betala via e-faktura hos din internetbank.
Har du frågor om e-fakturor eller vill ha hjälp att anmäla e-faktura kontaktar du din bank. Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura.
Problem att betala hyran?
Om du skulle bli sen med betalningen får du ett inkassokrav per brev från Svea Ekonomi.
För att undvika betalningsanmärkningar, dröjsmålsränta eller inkassokostnader är det viktigt att hyran betalas i tid. Upprepade försenade betalningar kan leda till uppsägning av hyreskontraktet.
Om du får ett inkassokrav blir du spärrad i 12 månader och kan inte söka annan lägenhet i vår interna kö. Här kan du läsa mer om vår uthyrningspolicy.
Har du frågor om din betalning kontaktar du kundservice på 031-731 67 00.